Skuteczna dieta na odchudzanie – który jadłospis wybrać?

Czy wiesz, że nawet 40% Polaków stosuje rozmaite diety i jadłospisy redykcyjne? Dzieje się tak, ponieważ – poziom nadwagi w Polsce bezustannie wzrasta. Na ten moment, nawet 55% polskiego społeczeństwa może mieć poważne problemy z nadmiarem tkanki tłuszczowej.

Odchudzanie bez wątpienia nie jest procesem, który można określić mianem łatwego. Ćwiczenia, suplementacja i przede wszystkim dieta – to kluczowe elementy wpływające na redukcję. Dzisiaj pragniemy odpowiedzieć na pytanie „Jaki jadłospis na odchudzanie wybrać?”.

Ogromny wybór diet.
Kilkaset jeśli nie kilka tysięcy – tyle gotowych jadłospisów można znaleźć w Internecie. Począwszy od najpopularniejszych: diety Dukana, Paleo, 1000kcal, a skończywszy na bardziej „egzotycznych” – diety cytrynowej czy diety arbuzowej.

Wiele osób zastanawia się – który jadłospis będzie najlepszy dla mnie? Który przyniesie najlepsze rezultaty i pozwoli schudnąć w najkrótszym czasie?

Rzecz jasna, odpowiedź na te pytania nie należy do najłatwiejszych. W końcu – każdy organizm jest inny, każdy inaczej reaguje na konkretne działania. Wiele zależy od naszego poziomu aktywności, wzrostu, wagi czy tempa metabolizmu.

Dlaczego (nie) warto stawiać na gotowe rozwiązania?
Wyszukanie jadłospisu nie jest absolutnie żadnych problemem. Mnóstwo portali tematycznych oferuje prawdziwe kompendia wiedzy na temat diet i samego odchudzania. Nie mniej jednak – w naszej ocenie – nie jest to najlepsza droga. Dlaczego?

Przede wszystkim, diety gotowe – nie są spersonalizowane. Oznacza to, że niekoniecznie mogą nam służyć. Wszak, kluczowym aspektem jadłospisu jest jego bilans. A ten, jak wiemy – ma stałą wartość w przypadku wielu różnych diet.

Innym argumentem „przeciw” gotowcom jest fakt, iż często tego typu diety są niepełnowartościowe (patrz: dieta Dukana) lub głodówkowe (patrz: dieta 1000 kcal). Otóż, z całą pewnością nie jest to zdrowe dla naszego organizmu.

Jaką dietę wybrać?
Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie jadłospisu w oparciu o indywidualne wymagania, predyspozycje i zapotrzebowanie organizmu.

Powinniśmy obliczyć bilans wartości odżywczych (całkowitą przemianę materii) i odjąć od niego maksymalnie 20%. Dzięki temu dieta będzie nie tylko redukcyjna, ale także zdrowa i pełnowartościowa.

Jak obliczyć całkowitą przemianę materii? Można skorzystać z poniższego wzoru:

  • CPM dla kobiety: [665,09 + (9,56 x waga) + (1,85 x wzrost) – (4,67 x wiek)] x współczynnik aktywności fizycznej
  • CPM dla mężczyzny: [66,47 + (13,7 x waga) + (5 x wzrost) – (6,76 x wiek)] x współczynnik aktywności fizycznej

Oczywiście, od uzyskanego wyniku należy odjąć wspomniane już 20%. Warto korzystać z produktów mocno sycących, tj. takich, których stosunek kaloryczności do objętości jest jak najmniejszy.

Oczywiście, bilans to nie wszystko! Aby dieta była skuteczna należy również zadbać o odpowiednią jakość produktów, regularność konsumpcji oraz samodyscyplinę.

Pamiętać należy również o tym, że dieta to tylko jeden z trzech kluczowych elementów odchudzania. Ważne jest również odpowiednia suplementacja oraz trening.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *