Dieta Dukana na odchudzanie

Istnieje wiele różnych jadłospisów o charakterze redukcyjnym. Niewątpliwie jednym z najpopularniejszych jest dieta oparta na proteinach – jadłospis doktora Dukana. Czy jest skuteczny? Czy odchudzanie na tej diecie jest możliwe?

Dieta Dukana – zasady poszczególnych faz
Dietę Dukana dzieli się na cztery różne fazy:

  • Faza I: odchudzanie i oczyszczanie organizmu
  • Faza II: delikatne odchudzanie
  • Faza III: utrwalanie
  • Faza IV: stabilizacja

Co oczywiste, każda z poszczególnych faz wygląda nieco inaczej. W praktyce, im dalsza faza – tym mniej restrykcyjny jadłospis.

Faza I: odchudzanie i oczyszczanie organizmu z toksyn
Pierwsza faza diety Dukana trwa zwykle od dwóch do kilkunastu dni. Jej długość zależy przede wszystkim od ilości zbędnych kilogramów. Zaleca się wychodzić z następujących założeń:

  • Nadwaga wynosząca od 1 do 5 kilogramów: 2 dni
  • Nadwaga wynosząca od 6 do 10 kilogramów: 3 dni
  • Nadwaga wynosząca od 11 do 20 kilogramów: 5 dni
  • Nadwaga wynosząca 20 kilogramów i więcej: minimum tydzień

Faza I charakteryzuje się tym, iż procesy redukcyjne zachodzą bardzo szybko. Jednak, dieta jest bardzo restrykcyjna. Jeść możemy tylko i wyłącznie takie produkty jak: drób, ryby, nabiał, owoce morza, cielęcina, wołowina. Potrawy powinny być przygotowywane w piekarniku lub na parowarze.

Faza II: delikatne odchudzanie
W drugiej fazie odchudzania dieta staje się nieco bardziej znośna. Owszem, nadal jest dosyć wymagająca, jednakże poza produktami z pierwszej fazy, możemy konsumować: pomidory, ogórki, szparagi, kapusta pieczarki, marchewka, papryka, cukinia, pory, seler, szpinak, brokuły, rzodkiewka. Nadal nie możesz jeść żadnych tłuszczów. Jako dressing możesz zastosować ocet winny lub beztłuszczowy jogurt/inny nabiał.

Faza druga ma to do siebie, że zwykle trwa zdecydowanie najdłużej. Dlaczego? To właśnie w tym czasie dochodzimy do optymalnej wagi konkretnej jednostki (tj. odchudzamy się do czasu aż osiągniemy swój cel).

Faza III: utrwalanie
Dukan, aby uniknąć efektu jojo zaleca utrwalanie wagi. W założeniach uznaje to za osobną fazę procesu redukcyjnego. Na czym polega utrwalanie?

Utrwalać wagę należy przez stosunkowo długi okres czasu. Zależy on bowiem od ilości zrzuconych kilogramów (ilość zrzuconych kilogramów x 10 = wynik w dniach). Jeśli schudłeś/aś 5 kilogramów musisz utrwalać wagę przez 50 dni, jeśli 10 kilogramów – 100 dni, itd.

Faza utrwalania polega na tym, że dwa razy w tygodniu możesz zjeść dowolny dwudaniowy obiad (z czym tylko zapragniesz). Dodatkowo, do codziennej diety możesz dorzucić: pełnoziarniste pieczywo (nie więcej niż dwie kromki dziennie), plaster sera (jeden dziennie), owoce (prócz czereśni, bananów, wiśni). Poza tym: do dwóch razy w tygodniu możesz konsumować: makarony pełnoziarniste, ryż, ziemniaki. Ponadto, w fazie III możesz zacząć używać tłuszczy. Pamiętaj jednak, aby nie robić tego w zbyt dużych ilościach. Nadal podstawą przygotowywania posiłków powinno być pieczenie i gotowanie na parze.

Faza IV: stabilizowanie
Dukan poza utrwaleniem wagi – zaleca także jej pełną stabilizację i kontrolę. Faza IV tak naprawdę – powinna nam towarzyszyć przez resztę naszego życia. Pełni rolę stabilizatora i profilaktyki – wszak, dzięki zastosowaniu się do założeń zminimalizujemy ryzyko wystąpienia nadwagi/otyłości w przyszłości.

Poprzez stabilizowanie wagi rozumie się stosowanie założeń z fazy pierwszej – jeden raz na tydzień. W praktyce oznacza to, że wybieramy jeden dzień w ciągu tygodnia w którym nasza dieta oparta jest na takich produktach jak: drób, ryby, nabiał, owoce morza, cielęcina, wołowina. W pozostałe dni – jemy dowolnie, ale… eliminujemy wszystko to, co niezdrowe.

 

Pamiętaj: jadłospis Dukana warto uzupełnić kompleksem witaminowo-mineralnym i innymi suplementami diety. Wszystko po to, aby stał się on pełnowartościowy i nie zagrażał zdrowiu naszego organizmu.

Dieta Dukana cieszy się świetnymi opiniami, poniżej publikujemy kilka z nich:

Karolina Zarzycka, 28 lat:
Odchudzanie z Dietą Dukana na pewno nie należy do łatwych. Nie mniej jednak – rozwiązanie to jest jak najbardziej efektywne. Dzisiaj, gdy jestem już po wszystkim (stosuję fazę I – 1 raz w tygodniu) – wiem, że trudno o lepszy jadłospis. Udało mi się schudnąć 22 kilogramy. Dojście do wymarzonej wagi nie zajęło mi dużo czasu. Jednak etap utrwalania trwał ponad pół roku. W każdym razie – miałam pewność, że nie będzie efektu jo-jo.

Kacper Dudziński, 32 lata:
Kiedy słyszę słowo „dieta” to… mam ciarki. Nie lubię odchudzania (a kto lubi? J). Nie mniej jednak, jeśli już mam komuś cokolwiek rekomendować to polecam w pełni Dukana. Sam stosuję od lat. Ten jadłospis pozwala zredukować niebotyczne ilości kilogramów (osobiście schudłem 16 kilogramów, a znam przypadki gdy ludzie zrzucali po 30+).

Ryszard Ochlępa, 41 lat:
Suplementy, treningi i inne rozwiązania na odchudzanie to NIC w porównaniu do diety Dukana. Trudniłem się redukcją przez dobre kilka lat, ale dopiero po zastosowaniu się do założeń dietetycznych Dukana – udało się. Dzisiaj jestem lżejszy o dobre kilkanaście kilogramów. Naprawdę polecam tę metodę na odchudzanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *